Охорона конкурентного середовища та інтеграція з Європейським Союзом. Які антимонопольні підходи ЄС застосовує Антимонопольний комітет України (АМКУ)?
Приєднуйся до нашого Viber: останні новини, смішні історії та безліч розваг!
Наразі відбувається другий етап реформи, спрямований на вдосконалення процесу розгляду справ і вирішення конфліктів. Це надає Антимонопольному комітету України можливість впроваджувати інноваційні європейські методи у своїх рішеннях та забезпечувати ефективне регулювання.
Це відіграє ключову роль у привабленні значних іноземних капіталовкладень в Україну, особливо в рамках майбутніх відновлювальних проєктів. Іноземні інвестори прагнуть чітких і прозорих умов для ведення бізнесу.
У Європейському Союзі регулювання конкуренції здійснюється національними інституціями кожної держави-члена (аналогічними до нашого Антимонопольного комітету), а також Європейською комісією, яка виступає в ролі загальноєвропейського регулятора.
Усі регуляторні органи діють за єдиними стандартами та володіють значними повноваженнями. Вони зазвичай займаються розглядом заяв і справ, видачею дозволів, накладенням заборон, складанням висновків, а також ухваленням рішень і наказів. Крім того, все частіше впроваджуються інноваційні підходи, такі як ремедіс.
Ремедіс -- це зобов'язання або обмеження, які сторони беруть на себе добровільно або які накладаються антимонопольним органом, щоб усунути ризики у сфері конкуренції. Часто ремедіс замінюють заходи примусу чи санкції регулятора.
Застосовуючи цей інструмент, антимонопольні органи ретельно аналізують специфіку кожного ринку та галузі, підбираючи індивідуальні адаптовані заходи для кожної угоди.
Як зазначає Arthur Cox, провідна європейська юридична фірма з відомою експертизою в сфері конкурентного права, головним критерієм для оцінки адекватності запропонованих ремедіс є їх здатність ефективно усувати потенційні конкуренційні ризики, спричинені угодою. Важливим є всебічний аналіз цієї ефективності, виходячи з конкретних обставин кожної справи. Європейська практика свідчить, що ремедіс можуть бути ефективними для усунення обмежень конкуренції, що в кінцевому підсумку мінімізує можливі ризики.
Поступова гармонізація конкурентного законодавства України та ЄС сприяє впровадженню АМКУ прогресивних європейських практик регулювання ринкової поведінки, зокрема, ремедіс.
Відповідно до досвіду європейських колег, АМКУ здійснює оцінку кожної конкретної ситуації та підбирає заходи, що сприяють відновленню чесної конкуренції. При цьому враховується специфіка ринку та потенційні ризики. Основна увага зазвичай приділяється застосуванню найефективніших ремедіс для вирішення можливих проблем.
Зразком застосування ремедіс є угода щодо придбання ТОВ "Радехівський цукор" активів ПАТ "Гнідавський цукровий завод". Регулятор виявив ризик негативного впливу на конкуренцію на всьому регіональному ринку. Ремедіс включали: не встановлювати різні умови для еквівалентних угод, забезпечити доступ до послуг з переробки, покрити витрати на транспортування на відстані до 132 км, запропонувати довгострокові контракти на переробку та гарантувати мінімальний обсяг цукру від оброблених буряків для постачальників цукрових буряків у визначеній зоні.
Ще один приклад - угода з придбання двох цементних заводів міжнародною CRH у італійської Buzzi. У цьому випадку АМКУ врахував потенційний вплив на загальну структуру ринку та функціонування його учасників і вибрав найоптимальніші ремедіс. Зокрема: не обмежувати обсяги продажу продукції клієнтам, що не пов'язані з CRH, передати частку 25-28% статутного капіталу третій стороні з правом вето, підтримувати виробничі потужності; а також окремо забезпечити повну незалежність управління на заводах. Наразі, після публічно оприлюднення ремедіс, вона перебуває на фінальному етапі розгляду АМКУ та очікує остаточного рішення.
Адаптація антимонопольного законодавства України до європейських стандартів та впровадження передових практик ЄС у сфері конкуренції сприяють збільшенню інвестиційної привабливості країни та підвищують зацікавленість великих іноземних інвесторів. Це має особливе значення в рамках майбутніх відновлювальних процесів.
За попередніми прогнозами українського уряду, протягом наступних десяти років Україні знадобиться від 10 до 30 мільярдів доларів щорічних інвестицій для відродження економіки. Лише на 2024 рік промисловість і комерційний сектор країни потребуватимуть інвестицій обсягом 4,2 мільярда доларів.