Як трансформувалося медіаспоживання в Україні у 2024 році — аналіз від Gradus Research.
Новинний контент за популярністю поступається розважальному: 79% респондентів обирають художні фільми та серіали як основну категорію контенту для перегляду.
Нове дослідження медіаспоживання серед українців, проведене Gradus Research у жовтні 2024 року продемонструвало значні зміни в популярності каналів та типів контенту.
Дослідники особливо зосередилися на аналізі як цифрових, так і традиційних каналів, а також на тривалості та інших характеристиках споживання розважального контенту, який нині є домінуючим.
В створенні методології дослідження брали участь незалежний медіа-аудитор Kwendi, а також організації Суспільне та OMD Optimum Media Ukraine.
Новини поступаються лідерством серед типів медіапродукту.
Згідно з проведеним дослідженням, новинний контент займає нижчу позицію порівняно з розважальним. Основною категорією контенту, яку обирають українці, є художні фільми та серіали, які надають перевагу 79% респондентів. Наступними за популярністю є новинні та соціально-політичні програми (68%), а також музичні програми (63%).
Ці зміни відображають зміни в настроях населення на третьому році повномасштабної війни в Україні: громадяни все менше сподіваються на швидке закінчення конфлікту, зростає втома від новин, через що знижується й активність у моніторингу подій в режимі реального часу.
Новини переважно споживають у месенджерах
Дослідники вказують, що Telegram та подібні месенджери є основними джерелами новин для 75% опитаних, за ними йдуть соціальні мережі, такі як Facebook і Instagram, які використовують 56%. Відеосервіси, зокрема YouTube, також мають вагоме значення, займаючи 51%, що свідчить про зростаючу популярність мультимедійних новин.
Відеоплатформи залишаються домінуючим джерелом розважального контенту
Згідно з дослідженням Gradus Research, українці здебільшого обирають YouTube та подібні відеосервіси для розваги, що становить 63% їхнього медіаспоживання у цій категорії. Ці платформи користуються особливою популярністю серед молоді, яка активно споживає різноманітні форми цифрового відеоконтенту.
Соціальні мережі та месенджери також активно присутні серед джерел контенту для розваг: там відеоконтент споживають 58% і 53% опитаних українців відповідно.
Частка користувачів Telegram серед месенджерів залишається на стабільно високому рівні.
Навіть попри заборону користування цим ресурсом для держслужбовців і військових на службових пристроя, Telegram в Україні продовжує посідати перше місце серед месенджерів (90%).
На другому місці за популярністю розташувався Viber з 77%, а Facebook Messenger займає третю позицію з 51%. У порівнянні з березнем та жовтнем 2023 року, кількість користувачів цих сервісів дещо знизилася. У свою чергу, частка WhatsApp за рік зросла з 21% до 30%.
Фейсбук, Інстаграм і ТікТок займають провідні позиції серед соціальних мереж в Україні.
На сьогоднішній день, Facebook, Instagram і TikTok утворюють трійку найбільш затребуваних соціальних платформ. Згідно з останніми опитуваннями, 72% респондентів користувалися Facebook протягом минулого тижня, тоді як Instagram відвідали 61% опитаних. Ці мережі відіграють ключову роль не лише в розповсюдженні новин, але й у сприянні соціальному спілкуванню та самовираженню.
Використання стрімінгових сервісів входить у звичку
Серед стрімінгових сервісів популярність за YouTube Music із часткою у 45% респондентів. На другому місці -- Spotify (15%). Українці все частіше слухають музику чи переглядають відео на цих платформах, що відображає поступову зміну традиційних медіа на користь цифрових платформ.
"Зростаюча популярність стрімінгових платформ та соціальних мереж як основних джерел розваг свідчить про значний вплив глобальних тенденцій, особливо серед молоді. Ці зміни вказують на формування нових моделей споживання контенту, які, ймовірно, матимуть тривалий ефект на український медіапейзаж і вплинуть на його майбутній розвиток", -- зауважує Євгенія Близнюк, соціологиня та засновниця Gradus Research, коментуючи результати дослідження.
Звіт про проведене дослідження можна знайти на платформі Gradus Research за наступним посиланням.
Дослідження було здійснене аналітичною компанією Gradus Research шляхом самостійного заповнення анкети у мобільному додатку Gradus.
Вибірка відображає структуру населення міст з кількістю мешканців більше 50 тисяч у віці 18-60 років за статтю, віком, розміром населеного пункту та регіоном, за виключенням тимчасово окупованих територій та територій ведення активних бойових дій.
Час проведення дослідження: з 25 по 27 жовтня 2024 року. Кількість учасників вибірки: 1050 осіб.
Згадаємо, що в жовтні 2023 року дослідження споживання медіа в Україні виявило зростання популярності відеоновин, а також постійну перевагу месенджерів у цьому сегменті.