Глобальні виробники електромобілів уважно спостерігають за впливом Ілона Маска на коригування цінових політик.
Індустрія електромобілів уважно спостерігає за діями Ілона Маска, керівника компанії Tesla, який відіграв важливу роль у підтримці новообраного президента-республіканця Дональда Трампа. Як зазначає кореспондент Голосу Америки Сайбал Дасгупта, усі очікують, яким чином Маск використовуватиме свій вплив на президента для формування майбутнього цієї галузі.
На кону стоять декілька важливих питань, серед яких стратегія нової адміністрації щодо тарифів на китайські електромобілі та податкових пільг. У зв'язку з очікуванням позитивних рішень для Tesla, акції компанії піднялися на 27% після оголошення виборчих результатів, що призвело до збільшення ринкової капіталізації до 1 трильйона доларів.
У ході виборчої кампанії Дональд Трамп оголосив про намір збільшити мита на товари з Китаю та скасувати податкові пільги, які в даний час отримують споживачі електромобілів в Сполучених Штатах.
Він також зобов'язався знизити або зовсім скасувати численні екологічні норми, що стосуються викидів автомобілів, згідно з вимогами Агентства з охорони навколишнього середовища, що допоможе сприяти розвитку індустрії електричних автомобілів.
Експерти в галузі мають різні погляди на питання, чи сприятливі високі тарифи на китайські електромобілі для компанії Tesla. Деякі з них вважають, що Ілон Маск міг би вплинути на адміністрацію Трампа, щоб зменшити митні збори на китайські електромобілі та, можливо, навіть послабити загальний режим тарифів на товари з Китаю.
Проте, ймовірно, Маск виступить на підтримку ліквідації податкового кредиту в розмірі 7500 доларів, що надається покупцям електричних автомобілів у США. Відсутність таких податкових стимулів ускладнить традиційним виробникам автомобілів розробку електричних версій своїх моделей, щоб змагатися з Tesla.
"Враховуючи значний внесок Ілона Маска у фінансування кампанії Дональда Трампа, цілком очевидно, що він матиме вплив на президента США та може відіграти ключову роль у формуванні політики, що принесе вигоду Tesla та іншим його бізнесам", - зазначає Білл Руссо, засновник і генеральний директор Automobility Limited, стратегічної консалтингової та інвестиційної компанії, розташованої в Шанхаї, в інтерв'ю для Голосу Америки.
Раніше Маск висловлював незгоду з введенням американських мит на електромобілі, що виробляються в Китаї.
"Ні Tesla, ні я не просили про ці тарифи. Насправді я був здивований, коли про них було оголошено. Те, що перешкоджає свободі обміну або спотворює ринок, не є добрим", -- сказав Маск після того, як у травні минулого року адміністрація Байдена посилила тарифи на китайські електромобілі.
Постає питання, чи збережеться його опозиція до тарифів на китайські електромобілі після того, як Трамп знову займе пост президента. Декілька аналітиків вважають, що Маск може далі підтримувати цю позицію, адже Китай є ринком, на який припадає близько третини продажів Tesla.
"Tesla розташована в Китаї, оскільки Ілону Маску необхідна потужна та економічно вигідна структура витрат китайського ланцюга постачання, щоб підвищити глобальну конкурентоспроможність компанії", — зазначив Руссо.
Китай виготовляє більше 70% акумуляторів для електричних автомобілів на глобальному рівні, а також близько двох третин усіх електромобілів і їхніх компонентів.
"Введення тарифів підвищує витрати на доступ до цього постачальницького ланцюга, що не йде на користь Tesla", - зазначив він.
З січня по травень цього року Tesla продала в Китаї майже стільки ж автомобілів, скільки у США. Китайські споживачі купили одну третину автомобілів Tesla всіх моделей на загальну суму 513 644. За той же період компанія продала 522 444 автомобілі в США.
Аналітик компанії Wedbush Securities Ден Айвс вважає, що підвищені тарифи сприятимуть покращенню позицій Tesla у конкурентній боротьбі з китайськими електромобілями на американському ринку.
"Tesla володіє масштабами та напрямками діяльності, які не мають аналогів у світі електромобілів. Ця ситуація може надати Маску та компанії Tesla істотну конкурентну перевагу в умовах субсидій, які не пов'язані з електромобілями. Додатково, ймовірно, підвищені тарифи в Китаї даватимуть можливість уникнути проникнення дешевих китайських виробників електромобілів, таких як BYD та Nio, на ринок США в найближчі роки", - зазначив Айвз у своїй нотатці для клієнтів на цьому тижні.
Дотримуючись іншої точки зору, Беатрікс Кейм, директор німецького Центру автомобільних досліджень, сказала, що наступний президент навряд чи прислухається до аргументів щодо зниження тарифів на китайські електромобілі.
"На китайські електромобілі діє тариф у 100%. Я сумніваюся, що Трамп його зменшить," - зазначила вона. Високі митні ставки не поширюються на Tesla, оскільки компанія не експортує автомобілі з заводу в Шанхаї до США, а виробляє їх безпосередньо в США.
Кейм зазначив, що Маск вживатиме будь-які заходи, які сприятимуть розвитку бізнесу Tesla на китайському ринку.
"Швидше за все, китайці відреагують емоційно, якщо вважатимуть його за особу, що суперечить інтересам Китаю, - зазначила вона. - У минулому китайські споживачі вже блокували продажі автомобілів Tesla, і ця ситуація може знову статися."
У квітні попереднього року Ілон Маск висловив свої симпатії до китайського народу.
"Я справжній любитель Китаю. У мене також чимало прихильників у цій країні. Виглядає на те, що це почуття взаємне," — висловився Маск у квітні, якого в китайських соцмережах часто називають "другом Китаю".
У найближчі місяці компанія Tesla планує запустити новий автомобіль з повною автономією (FSD - Supervised), проте безпека цього транспортного засобу ще проходить перевірку. Ілон Маск має значний вплив як у Вашингтоні, так і в Пекіні, що може допомогти отримати необхідні дозволи від регуляторів для виходу на ринок.
"Китай, швидше за все, схвалить FSD, оскільки він хотів би продемонструвати доброзичливість до іноземних технологій", - сказав Руссо. Однак FSD Tesla може мати обмежений ринок у Китаї, де місцеві виробники відіграють набагато більшу роль.
Кейм зазначив, що система FSD від Tesla, ймовірно, не зустріне значних регуляторних перешкод у Європі, проте їй може бути складно залучити достатню кількість споживачів через значну конкуренцію на місцевому ринку.
Одне з поширених запитань стосується того, чи відповість Китай підвищенням мит на американські продукти, зокрема на автомобілі Tesla.
"Це дуже малоймовірно, оскільки Tesla інвестувала в Китай і використовується як приклад того, як іноземні бренди все ще вітаються в Китаї, а Tesla розглядається як еталон для китайських компаній", -- сказав Руссо.
"Знищення конкуренції не вважається здоровим для прогресивного розвитку китайських автовиробників. Це різко контрастує з тим, як США діяли досі", - додав він.