Штучний інтелект, 5G та кібербезпека: як Huawei сприяє розвитку українських талантів
Цьогоріч у Римі з 1 по 5 липня відбулася міжнародна освітня ініціатива під назвою Seeds for the Future ("Насіння для майбутнього"), яку вже 16-й рік поспіль організовує компанія Huawei. На 2022 рік у програмі взяли участь понад 15 000 студентів з усього світу. Наразі програма діє у 139 країнах і регіонах.
З 2016 року в Україні функціонує програма, відкрита для студентів як технічних, так і гуманітарних напрямків. Для участі необхідно мати високі академічні досягнення та проявляти активний інтерес до сучасних інновацій. Програма орієнтована на тих, хто прагне побудувати кар'єру в галузі інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ).
Цього року п'ять українських студентів долучилися до програми. Головними темами були інновації, цифровізація, сталий розвиток і підприємництво. У 2024 році загальна кількість учасників програми склала 150 студентів з 23 країн.
Як проходила програма році? Над чим працювала українська команда? Та як Huawei допомагає розвивати таланти? Про це дізнався Mind.
Україну представляли студенти, яких відібрало експертне журі на цьогорічному національному відборі. Учасники мусили пройти конкурсний процес, що включав іспити та співбесіди. За результатами цього відбору успішно пройшли п'ять учасниць:
Більшість учасниць цьогорічної програми дізналася про захід завдяки попередній співпраці університетів із Huawei.
"Намагаємося завжди долучатися до подій, які організовує компанія. Тим більше, що вони партнери як нашої кафедри, так і факультету", - розповідає Алла Пінчук.
У рамках партнерства з університетами Huawei проводить наукові дослідження та розробляє нові навчальні програми, які допомагають студентам отримувати професійні знання та практичні навички роботи із сучасними телеком-технологіями. Найуспішніші студенти запрошуються до компанії на стажування і до участі у профільних тренінгах.
Окрім цього, Huawei активно підтримує реалізацію різних проєктів. На даний момент компанія надає допомогу в розробці стартапу студентів Державного університету інформаційно-комунікаційних технологій, де створюється інтелектуальна стоянка.
"Маємо серйозну проблему: розумні парковки можуть функціонувати лише в закритих паркінгах, оскільки система сильно залежить від погодних умов. Якщо кілька разів піде дощ, вона перестане працювати. Ми створили рішення з використанням комп'ютерного зору для відкритих стоянок. Штучний інтелект визначає, чи зайняте місце, чи вільне. У додатку можна відстежувати та прокладати маршрут до оптимального паркомісця, яке рекомендує додаток", – розповідає про проєкт Анастасія Курманова. Наразі команда перебуває на стадії розробки тестової версії продукту: розгортає технічну частину на університетській стоянці. Huawei забезпечує камери та допомагає з встановленням обладнання.
Співпраця між КПІ ім. Ігоря Сікорського та компанією "Хуавей Україна" триває вже протягом восьми років. За цей період університет отримав від Huawei мережеве та серверне обладнання для наукових досліджень, більше ніж 300 точок доступу та телекомунікаційне обладнання, що дозволило забезпечити високошвидкісний інтернет у навчальних корпусах, укриттях і студентських гуртожитках.
Після успішного проходження відбору студентів запросили до Риму, де протягом п'яти днів проводилися майстер-класи й тренінги з розвитку професійних навичок від фахівців компанії Huawei, сесії Tech4Good для розробки стартапу та панельні дискусії із фахівцями STEM-галузі. За цей час учасники ознайомилися з тенденціями розвитку 5G, штучного інтелекту, хмарних обчислень, кібербезпеки, протидії зміні клімату тощо.
Основною метою програми стала розробка стартап-проєктів, спрямованих на вирішення глобальних проблем та відповідність цілям сталого розвитку ООН із застосуванням сучасних ІК-технологій. Для цього під час навчання організатори сформували збірну команду з України та Хорватії, яка працювала над спільною розробкою стартап-ідеї. Цифрові рішення студенти розробляли під наглядом менторів. У межах конкурсу Tech4Good, де можна отримати $100,000 для реалізації ідеї, учасники презентували свої проєкти.
"Сесії тривали по 2 години з перервами 30 хв., кожний воркшоп був присвячений окремому блоку. Наприклад, вивчали ринок та розробляли бізнес-модель. За підсумками повинні були повністю розробити ідею стартапу. Було дуже інтенсивно і корисно", - ділиться враженнями Анастасія Товкес.
Команда, що об'єднала представників України та Хорватії, створила проєкт Trash to Treasure, в рамках якого розробили інноваційний сміттєсортувальний контейнер. Головною ідеєю є отримання користувачами бонусів від потенційних партнерів стартапу, таких як супермаркети та заклади харчування. "Проблема актуальна: навіть якщо люди сортують сміття правильно, комунальні служби часто змішують його в одному контейнері," - зазначає Алла Пінчук.
Відвідувачі закладів сканують QR-код, щоб під'єднати баки до свого акаунту в додатку. Коли користувач викидає сміття, система за допомогою інфрачервоних променів та штучного інтелекту визначає тип матеріалу і сортує відходи. Вага сміття перетворюється на бали, які можна використовувати для розрахунків у закладі. Одночасно клієнти стартапу платять за маркетингові послуги. "Приблизно 60% людей готові платити більше, якщо заклад екофрендлі. Основна концепція полягає в тому, що бізнес купує баки, люди знають, що ви екофрендлі, і тому обирають саме вас, бо отримують знижку," - зазначають у команді. Стартап не планує займатися переробкою сміття, а має намір співпрацювати з партнерами, які будуть доставляти його на відповідні станції.
"Ми співпрацюватимемо з неприбутковими організаціями або іншими компетентними установами, які, наприклад, займатимуться вивезенням пластику для переробки на нові меблі, а також скла для створення нових виробів," - розповідає Анастасія Курманова.
Рішення здебільшого орієнтоване на Європу. "50% європейців сортують сміття, а 74% висловлюють занепокоєння щодо впливу продуктів, які вони купують, на навколишнє середовище", - аналізує Анастасія Товкес. Втім почати команда планує з України. "Зрозумілий ринок. Нам буде легше орієнтуватися на Україну, тому що за статистикою у нас 4% людей сортують сміття. Це маленький показник, будемо будувати культуру. Знаємо, куди давити та чим зацікавити, тому плануємо починати з України", - говорить Товкес.
Згідно з оцінками колективу, для створення першого прототипу потрібно $150 000. Основну частину цієї суми, а саме $100 000, учасниці планували зібрати під час змагань, решту $50 000 – залучити через гранти. Незважаючи на те, що команда з України не потрапила до числа двох переможців, учасниці не мають наміру відмовлятися від реалізації своєї ідеї. Студенти вже планують спробувати свої сили наступного року на конкурсі Seeds for the Future 2025. "Ми горимо ідеєю, яку розробили під час програми. У нас уже є цінний досвід, який ми можемо розвивати далі. Наступного року ми знову подамо заявку, будемо краще підготовлені і впевненіше реалізовуватимемо свої ідеї", - зазначає команда.