Податки, які пропонує команда Зе, суперечать як Конституції, так і елементарній логіці.
Влада настільки остерігалася приймати рішення, які могли б негативно вплинути на їхній рейтинг, що в підсумку була змушена затвердити вкрай невигідні рішення. Оскільки законопроєкт щодо підвищення податків почали розробляти лише влітку цього року, а фінансові ресурси терміново знадобилися, в документі з’явилося безліч норм, які або є надзвичайно складними для реалізації і сприйняття, або ж прямо суперечать Конституції.
Однак, це не означає, що майбутній закон стане автоматично незаконним, адже таке рішення може прийняти лише Конституційний Суд, який знову опиниться в складній ситуації між юридичними вимогами та "політичною доцільністю". Варто зазначити, що нормативно-правовий акт, який буде визнано неконституційним, втрачає свою силу з моменту ухвалення відповідного рішення КСУ.
Це свідчить про те, що, якщо президент підпише цей законопроєкт, платники податків будуть зобов'язані дотримуватись його положень, незважаючи на явні суперечності з Конституцією та іншими законодавчими актами. У найкращому випадку вони можуть розраховувати на компенсацію, якщо Конституційний Суд України пізніше визнає законопроєкт 11416-д неконституційним.
Таким чином, основні перетворення, що виникають в результаті прийняття законопроекту № 11416-д:
Збільшення військового збору до 5% (раніше 1,5%) найбільше негативно вплине на "білий" бізнес, що дотримується закону і сумлінно виконує свої податкові зобов'язання. Водночас, це рішення майже не торкнеться тих, хто ухиляється від сплати податків.
Підвищення податкової ставки на прибуток для банків до 50%, тоді як для інших фінансових установ, таких як кредитні спілки та ломбарди, вона становитиме 25%.
З початку 1 січня 2025 року запроваджується щомісячна звітність з ПДФО, ВЗ та ЄСВ, що замінює звичну щоквартальну. Хоча уряд ще має затвердити форми цих нових звітів, очевидно, що це ускладнить процес адміністрування відповідних податків.
Зобов'язання щодо виплати щомісячних авансових платежів з податку на прибуток для автозаправних станцій передбачають, що подальше коригування податкових зобов'язань на суму авансів не здійснюється. Це означає, що для АЗС встановлено безумовну мінімальну ставку податку.
авансові платежі для АЗС розраховуються в еквіваленті до євро, що фактично суперечить статті 99 Конституції України;
встановлення ВЗ для ФОПів - 10% від мінімальної зарплати (на перше число поточного місяця, а не року) для І, ІІ й ІV груп єдиного податку та у розмірі 1% від доходу для ФОП і юросіб ІІІ групи ЄП.
З останнім пунктом вийшло "найцікавіше" (якщо так можна сказати про це божевілля) - велетенську поправку під № 988, яка приводила ключову ідею проєкту № 11416-д з підняттям військового збору у більш-менш зрозумілий формат, нардепи провалили під час голосування у другому читанні. А внаслідок цього формат збільшення воєнного збору повернувся до того, який був запропонований під час першого читання. Іншими словами - податок підняли, але як його нараховувати і сплачувати, зараз не зможуть пояснити навіть автори законопроєкту.
Таким чином, як зазначив народний депутат Ярослав Железняк, новий розмір військового збору (ВЗ) буде введено в дію з середини жовтня, коли, за прогнозами, президент підпише відповідний законопроєкт і він буде опублікований. Водночас, підвищення військового збору для фізичних осіб-підприємців (ФОП) фактично означатиме введення нового податку з 1 жовтня, що є прямим порушенням статті 58 Конституції та пункту 4.1.9 статті 4 Податкового кодексу, які забороняють внесення змін до законодавства, включаючи податкові норми, "заднім числом".
Весь цей законодавчий абсурд розгортається на фоні того, що глобальний за своєю природою законопроєкт, який передбачає підвищення податкових ставок та розширення бази оподаткування для окремих податків, був створений та схвалений без належного врахування його масштабного впливу на економіку в цілому, податкову систему, масштаби тінізації економіки, а також проблеми еміграції робочої сили.
Незважаючи на те, що представники бізнесу неодноразово висловлювали занепокоєння щодо можливого підвищення податків, яке, на їхню думку, негативно вплине на добросовісних платників і створить складнощі для адміністрування, існують альтернативні варіанти для збільшення бюджетних надходжень. Наприклад, підвищення ставки ПДВ на 1-2% могло б забезпечити більш рівномірний розподіл податкового тягаря серед усіх. Крім того, західні партнери закликали українську владу сконцентрувати зусилля на реформуванні митної служби та детінізації ринку, що могло б призвести до надходження понад 120 мільярдів гривень, які наразі опиняються у руках учасників "сірих" схем.
Законопроєкт № 11416-д - це позиція влади "просто дайте грошей зараз" і "після нас - хоч потоп" в одному флаконі. Залишається лише здогадуватись, де брати гроші, коли закон Лаффера, який податковий ідеолог влади Данило Гетманцев називає "теоретичним концептом, який подобається мамкіним професорам з FB" (це цитата) таки спрацює і доходи бюджету впадуть через перехід колись "білого" бізнесу в тінь.
Назар ЧОРНИЙ, Літературні Знаки